سنگ آهن

فولاد ایران:  در هفته ای که گذشت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین از 141 دلار هر تن سی اف آر به کمتر از 122 دلار هر تن سی اف آر رسید و بیشترین افت قیمت هفتگی را در خلال شش ماه اخیر ثبت نمود. این قیمت از اواسط دسامبر سال گذشته تاکنون بی سابقه بوده است.

هفته های اخیر حاشیه سود پایین تولید فولاد در چین موجب شده تعداد زیادی به تعمیرات و در نتیجه کاهش تولید روی آورند و برخی نقاط نیز رسما برنامه کاهش تولید اعلام کرده اند. فصل بارش های موسمی که ساخت و ساز را مختل می کند و محدودیت های دولت چین برای دستیابی به هدف کووید صفر همگی بر حاشیه سود فولادسازان و تقاضای سنگ آهن اثر منفی داشته است.

 

قراضه

فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار ترکیه متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین ۱ و ۲ ( ۲۰-۸۰ )  روند نزولی داشته از 395 تا 432 دلار به 383 دلار هر تن سی اف آر رسید. قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن از 406 دلار به 393 دلار هر تن سی اف آر رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 15 دلار افت داشته 485  دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

 

بیلت

فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی آخرین متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس  از 590 دلار به 520 تا 540 دلار  هر تن فوب کاهش داشت. علت افت قیمت بیلت در بازارهای جهانی دامپینگ روسیه و از طرفی افزایش مجدد قرنطینه کرونا و فصل بارش های موسمی در چین است که بر تقاضا اثر منفی داشته است.

 در بازار واردات جنوب شرق آسیا آخرین قیمت بیلت 635 تا 645 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. در ترکیه بیلت وارداتی هفته گذشته تا 10 دلار افت داشته 618 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. در چین هم بیلت وارداتی از 631 دلار به 585 تا 618 دلار هر تن سی اف آر رسید.

آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران نیز به گزارش متال بولتن 545 تا 550 دلار هر تن فوب ثبت شد که 0.9 درصد افت هفگی داشت.

بیلت در بازار ایران



فولاد ایران:  قیمت شمش روند صعودی داشت که متاثر از قطعی برق و افزایش قیمت ارز بود. ابطال بعضی از معاملات در بورس هیجان بازار را به روزهای پیش رو منتقل کرد. در صورت تداوم افزایش قیمت شمش، قیمت آهن اسفنجی هم بالا خواهد رفت.


مقاطع

فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی 8 دلار ارزان تر شده 703 دلار هر تن فوب شنیده شد. فصل بارش های موسمی است و رکود تقاضای میلگرد در چین امری طبیعی است. میلگرد صادراتی سی آی اس در 630 تا 665 دلار هر تن فوب ثبات داشت. میلگرد صادراتی ترکیه نیز از 755  دلار به 710 تا 732 دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی ترکیه آخرین قیمت میلگرد از 735 تا 750 دلار به 715 دلار هر تن درب کارخانه کاهش داشت.

همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۱۱۷۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 10 یورو افت داشته 1175 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.

مقاطع در بازار ایران



فولاد ایران قیمت میلگرد افزایش یافت و پایه قیمت 18000 تومان تقریبا تثبیت شد. بحث ابطال معاملات میلگرد در بورس کالا در روز چهارشنبه نشان داد که بازار از بورس تبعیت نمی کند. چنانچه معاملات ابطال می شد قیمت ها بالا می رفت عدم ابطال معاملات به حفظ قیمت در بازار کمک کرد.  




فولاد ایران قیمت تیرآهن روند صعودی داشت که ناشی از انتظارات تورمی بازار بود. 

ورق

فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس از 680 تا 740 دلار به 690  تا 710 دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از  750 دلار به 713 دلار هر تن فوب کاهش داشت.

در بازار جنوب شرق آسیا آخرین قیمت ورق گرم وارداتی 8 دلار افت داشته  750 دلار هر تن سی اف آر شد.

در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم از 975 یورو  به 930 هر تن درب کارخانه افت داشت. در بازار داخلی امریکا نیز ورق گرم از ۱۲۴۰ دلار به 1100 دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید. 

ورق در بازار ایران



فولاد ایران:  قیمت ورق گرم دو میلیمتر در مبارکه روز دوشنبه 250000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 235000 ریال رسید. ورق گرم محصول مبارکه با تنزل قیمت روبرو شد ضعف شدید تقاضا همراه با عرضه های فولاد مبارکه به این روند کمک کرد. 




فولاد ایران:  ورق اکسین با افزایش قیمت روبرو شد. علت بالا رفتن میانگین قیمت اکسین نایاب شدن سایزهای 10 تا 20 میلیمتر می باشد ضمن اینکه انبارها از محصول خالی شده است. 




فولاد ایران: ورق روغنی با افزایش نسبی روبرو شد که بیشتر متاثر از نوسان نرخ ارز بود. تقاضای این کالا با توجه به کاهش مصرف فصلی و قطعی برق همچنان ضعیف است. 




فولاد ایران:  علیرغم کاهش قیمت ورق گرم ورق گالوانیزه روند افزایشی داشت که متاثر از بالا رفتن قیمت ارز و تاثیر آن روی نرخ روی بود.

تحلیل هفته

فولاد ایران: در بازار جهانی روند به نفع فولاد نیست. قرنطینه چین دوباره شروع شده است، دامپینگ روس ها قیمت بیلت و اسلب را پایین نگه داشته و همین امر روی نرخ قراضه هم اثر گذاشته است. افزایش تورم در اروپا و امریکا باعث رکود اقتصادی در این کشورها گردیده است و تعطیلات تابستان در غرب این رکود را عمیق تر می کند. در خاور دور تاثیر بازار چین و باران های موسمی که تا 40 روز دیگر ادامه دارد تقاضا را پایین نگه خواهد داشت. آنچه که در بازار جهانی اجازه نمی دهد قیمت ها پایین تر بیاید قیمت نفت است که همچنان بالا مانده است.

اما در ایران رکود چین و دامپینگ روس ها عامل توقف افزایش قیمت بوده است. آنچه که بازار ایران را تحت تاثیر قرار می دهد اول نرخ ارز است و دوم مساله قطعی برق که حجم عرضه را کاهش داده است. فارغ از این دو مطلب تاثیر افزایش حجم پول است که در تیرماه لمس خواهد شد. شاید دولت برای کاهش قیمت فولاد ضریب قیمت فوب سی آی اس در بورس را پایین بیاورد و یا آنکه با کاهش قیمت آهن اسفنجی به دنبال پایین آوردن قیمت بقیه کالاها در بورس کالا باشد. هر دو روش باعث ایجاد رکود خواهد شد و رکود طبعاً افت تولید را به دنبال دارد.

بازار جهان: م. تابان شمال

بازار ایران: م. چیت ساز

پایگاه خبری فولاد ایران