پایگاه خبری فولاد ایران- با توجه به آخرین گزارش انجمن جهانی تولید کنندگان و صادرکنندگان میلگرد، ضعف تقاضا، حاشیه سود پایین کارخانه ها و نگرانی های ژئوپولیتیک موجب شده بازار جهانی مقاطع علی رغم امیدواری های قبلی درس کوت بماند.
از چین خبر خوشایندی در دوران اوج خرید های فصلی قبل از تعطیلات فوریه آن شنیده نشد. حتی با افت قیمت های اخیر سنگ آهن و زغال سنگ تولیدکننده های مقاطع در چین حاشیه سود مثبتی ندارند که نشانگر آن است که تقاضا شرایطی بدتر ار تصورات قبلی دارد. گرچه پس از تعطیلات فوریه چین باید منتظر بهبود قیمت هایی باشیم ولی چشم انداز بلند مدت منفی است.
در اروپا نیز نرخ بالای بهره، افزایش هزینه های تولید و مقررات زیست محیطی و تاثیر آن بر افزایش بروکراسی اداری به شدت بر تقاضای مقاطع اثر منفی داشته است. تقاضای میلگرد 17 درصد و مفتول 10 درصد افت داشته است. آلمان هم بیشترین آسیب را دیده است. از طرفی با افزایش هزینه تولید، قیمت ها در بازار داخلی اروپا بالا رفته از این رو انتظار می رود تمایل به واردات از افریقا و ترکیه بالا بماند. بازار مقاطع ترکیه نیز با تداوم فشار موجود بر بازار صادرات در رکود می ماند. البته در فوریه تقاضای داخلی رشد خوبی خواهد داشت.
اخیرا تنها بازار امریکا جو مثبتی داشته است. تقاضا تغییر چندانی نداشته ولی با روند نزولی نرخ بهره جو بازار مثبت شده به ویژه در بخش ساخت و ساز مسکونی. تولید کننده های امریکایی نیز از قیمت ها و میزان رونق بازار صادرات راضی هستند.
به گزارش فولاد ایران، از جمله فاکتورهای تاثیر گذار بر جو بازار مقاطع دنیا در آینده می توان به کاهش احتمالی نرخ بهره بانک های مرکزی اقتصادهای بزرگ دنیا اشاره نمود. ولی از طرف دیگر ناآرامی های دریای سرخ و جنگ غزه که بر هزینه های حمل افزوده از چالش هایی است که می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. در کل چشم انداز بازار جهانی مقاطع با چالش های زیادی مواجه است.


منبع: steel orbis
ترجمه: مونا تابان