اقتصاد جهانی در یک نگاه

پایگاه خبری فولاد ایران- داده‌ های جدید ایالات متحده که تورم مداوم را تا کنون در سال جاری نشان می‌دهد و نشانه‌های محدودی از تضعیف بازار کار دارد، نشان می‌دهد که فدرال رزرو هیچ عجله‌ای برای کاهش نرخ‌های بهره ندارد.
به گزارش فولاد ایران، ارقام تولید صنعتی اقتصاد منطقه یورو را نشان می دهد که فقط در حال لنگیدن است. در ژاپن، پس از اینکه بزرگترین اتحادیه کارگری این کشور قراردادهای دستمزد بزرگی را تضمین کرد، گمانه زنی ها برای اولین افزایش نرخ در بیش از یک دهه گذشته تشدید شد.
دنیای ژئوپلیتیک به روند خود ادامه داد، از جمله حملات پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه های نفت روسیه، کاهش سرمایه گذاری خارجی در چین و نگرانی های ایالات متحده در مورد یارانه های پکن برای کشتی سازان.
جهان
حملات پهپادهای اوکراینی فعالیت سه پالایشگاه نفت را در اعماق خاک روسیه متوقف کرد. یک حمله هوایی در روز چهارشنبه باعث آتش سوزی در یکی از بزرگترین تاسیسات فرآوری نفت خام این کشور، کارخانه Ryazan شرکت Rosneft PJSC در نزدیکی مسکو شد. از آغاز سال جاری، اوکراین از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن تاسیسات نفتی مهم روسیه از دریای سیاه تا دریای بالتیک استفاده کرده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، متعهد شد که به درخواست گروهی از اتحادیه‌ها رسیدگی کند که از دولتش می‌خواهد یارانه‌های چین برای کشتی‌سازان را بررسی کند، زیرا تنش‌ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان بر سر تجارت و زنجیره‌های تامین کلیدی در طول یک سال انتخابات حساس آمریکا در حال غلیان است. کشتی سازی به عنوان آخرین میدان نبرد در جنگ تجاری آمریکا و چین در حال ظهور است.
گرجستان و اوکراین نرخ بهره را کاهش دادند، در حالی که آنگولا آن را افزایش داد. پس از ثابت نگه داشتن نرخ ها در هفته گذشته، بانک مرکزی اروپا چارچوب جدیدی را برای نحوه اجرای سیاست های پولی ارائه کرد و سیستم فعلی تنظیم نرخ های بهره را حفظ کرد.
ایالات متحده
آخرین داده ها در مورد تورم و پرونده های بیکاری به مقامات فدرال رزرو دلایل بیشتری برای جلوگیری از کاهش نرخ بهره داد، حتی در شرایطی که خرده فروشی ها حاکی از کاهش هزینه های مصرف کننده بود. مؤلفه‌های کلیدی از آخرین گزارش‌های قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده که از شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی - معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو - خبر می‌دهد، نشان می‌دهد که PCE فوریه پس از انتشار در اواخر این ماه دوباره قوی خواهد شد.
دولت بایدن وام 2.26 میلیارد دلاری برای کمک به شرکت Lithium Americas Corp برای توسعه یک ذخایر لیتیوم نوادا که بزرگترین ذخایر این کشور است، ارائه کرده است. پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای لیتیوم، که برای ذخیره‌سازی شبکه و تسلیحات نیز استفاده می‌شود، تا سال 2030 از تولید فعلی فراتر رود. حدود 65 درصد از این ماده معدنی حیاتی در چین فرآوری می‌شود.
اروپا
تولید صنعتی منطقه یورو در آغاز سال کاهش یافت و این چشم انداز را افزایش داد که اقتصاد به عنوان یک کل در حال مبارزه برای رشد در سه ماهه اول است.
اقتصاد بریتانیا در ژانویه بهبود یافت و پس از سقوط به رکود فنی در نیمه دوم سال گذشته، رشد متوسطی را ثبت کرد. تولید ناخالص داخلی پس از کاهش 0.1 درصدی در دسامبر 0.2 درصد افزایش یافت.
آسیا
بزرگترین گروه اتحادیه ژاپن قراردادهای دستمزد سالانه قوی تر از حد انتظار را اعلام کرد، نتیجه ای که به گمانه زنی های شدید مبنی بر اینکه بانک مرکزی هفته آینده برای اولین بار از سال 2007 نرخ بهره را افزایش می دهد، دامن می زند. بانک مرکزی مدت هاست که هدف دستیابی به ثبات را دنبال می کند.
تورم هند در ماه فوریه تغییر چندانی نداشت و بالاتر از هدف بانک مرکزی بود و به سیاستگذاران دلیلی برای محتاط ماندن داد. رشد اقتصادی قوی هند در سه ماهه گذشته دلیل دیگری برای احتیاط سیاستگذاران است.
جریان سرمایه گذاری مستقیم کره جنوبی به چین در سال گذشته بیشترین کاهش را در داده های بیش از سه دهه گذشته نشان داد که نشانه ای از تضعیف روابط اقتصادی بین دو کشور است. جهت گیری مجدد سرمایه گذاری کره جنوبی به دور از چین در بحبوحه تغییر در فروپاشی بازارهای صادراتی این کشور صورت می گیرد. امریکا به عنوان بزرگترین مقصد صادرات کره جنوبی در حال سبقت گرفتن از چین است.
به گفته نماینده مانیل در واشنگتن، فیلیپین روی ایالات متحده و متحدانش برای ایفای نقش در برنامه هایش برای اکتشاف منابع انرژی در دریای مورد مناقشه چین جنوبی حساب باز کرده است. فیلیپین در تلاش برای بهره برداری از منابع غنی دریای چین جنوبی، چندین گزینه را بررسی می کند. تخمین زده می شود که بستر این آب دارای مقادیر قابل توجهی نفت و گاز است.
بازارهای نوظهور
طرح رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا برای کمک به برزیلی ها برای فرار از مقادیر بی سابقه بدهی که در طول همه گیری جمع آوری کردند، با نزدیک شدن به انقضای آن در 31 مارس، بسیار کمتر از اهداف خود باقی می ماند و تلاش های وی برای آزادسازی هزینه های مصرف کننده و افزایش رشد در بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین را خدشه دار می کند .
در آرژانتین طی این ماه تورم برای دومین بار متوالی کاهش یافت، زیرا تأثیر کاهش ارزش پزو در دسامبر کمرنگ شد و اقدامات ریاضتی رئیس جمهور خاویر مایلی اقتصاد را به سمت رکود سوق داد. بانک مرکزی از کاهش غیرمنتظره نرخ بهره از 100 درصد به 80 درصد خبر داد زیرا سیاستگذاران اعلام کردند که تورم ماهانه کاهش می یابد.


منبع: بلومبرگ