گروه صنعت: نوسانات ارزی هفته های اخیر بر روی بازار فولاد کشور نیز اثرگذار بوده و برای مدتی باعث کاهش قیمت ها شده است. با این حال پیش بینی می شود با شروع فصل سرد در اروپا و افزایش تقاضا برای مصرف انرژی دوباره قیمت ها روند افزایشی پیدا کنند. در این راستا محمد باقر حسین زاده، کارشناس و فعال صنعت فولاد ضمن بررسی وضعیت بازار جهانی در خصوص تغییرات آینده بازار داخلی در گفتگو با بازار توضیح می دهد:

 

* در حال حاضر وضعیت بازار فولاد در چه شرایطی قرار دارد و بفرمایید از ابتدای سال تاکنون شاهد چه تغییرات قیمتی در این حوزه هستیم؟

بازار فولاد کشور در حدود دو هفته قبل شاهد کاهش عجیبی در حوزه های شمش فولادی، مقاطع فولادی و ورق های تخت بوده است. این افت قیمت بی سابقه و عجیب بود و روند کاهشی آن ادامه داشت.

 

* به عنوان کارشناس صنعت فولاد فکر می کنید این کاهش قیمت به چه علتی بوده است، چقدر بازار جهانی در این زمینه نقش داشته است؟

بله، می توان بخشی از این تغییر را در نتیجه تغییرات بین المللی دید و به هر حال ادامه یافتن درگیری روسیه و اوکراین منجر به این شد که روسیه به سمت زیر فروشی و کاهش قیمت حرکت کند تا قدری از اجناس دپویی را به فروش برساند و بتواند نقدینگی جذب کند. بنابراین با توجه به اینکه قیمت گذاری فولاد در ایران نیز بر اساس قیمت های پایه جهانی تعیین می شود، قیمت فولاد در بورس نیز روند کاهشی یافت.

البته تنها این موضوع منجر به کاهش قیمت فولاد نشد و می دانیم که با توجه به داغ شدن مذاکرات برجامی مردم خوش بین شده بودند که توافقات انجام شود و همگی دست از کار کشیده بودند. اما به محض اینکه همه مطمئن شدند که برجام به جایی نمی رسد دوباره شاهد افزایش نرخ دلار بودیم و به دنبال آن هم افزایش قیمت آغاز شد. بنابراین حدود چهار روز هست که قیمت ها به صورت فزاینده رو به رشد است.

 

* این نوسانات قیمتی اخیر و حواشی ای که برای فولاد مبارکه ایجاد شد باعث کمبود عرضه شده است؟ همچنین با توجه به تاثیرات عمیق بازارهای جهانی بفرمایید آیا واردات فولاد به کشور داریم؟

خوشبختانه در شرایط موجود هیچ بحثی از کمبود عرضه نداریم؛ حتی حواشی ای که برای فولاد مبارکه هم ایجاد شد نتوانست کمبودی در بازار ایجاد کند.

در خصوص بخش دوم سوال تان هم خیلی وقت است که وارداتی به شکل گسترده انجام نمی شود و تامین نیاز از طریق داخل انجام می شود. البته یک زمانی تقاضا برای واردات افزایش یافته بود اما وارداتی صورت نگرفت؛ به خصوص بحث واردات از روسیه مطرح شد و یک عهده هم به این سمت حرکت کردند و ثبت سفارش انجام دادند اما موضوع منتفی شد.

دلیل منتفی شدن آن هم شاید حجم پایین ثبت سفارش ها بود اما بیشتر از این پیش نرفتند. به طور کلی اکنون شاهد آهنگ افزایش قیمت ها هستیم و احتمال افزایش قیمت های جهانی هم به شدت وجود دارد.

 

* افزایش قیمت های جهانی فولاد در نتیجه چیست؟ آیا فقط ادامه یافتن درگیری های روسیه و اوکراین منجر به گرانی فولاد شده یا سیاست های چین هم این وسط تاثیر گذار است؟

عامل اصلی افزایش قیمت در بازار تقاضا است و با توجه به اینکه به فصل سرد اروپا نزدیک می شویم این تقاضا افزایش می یابد و گرانی محتمل تر می شود. البته اگر درگیری های روسیه و اوکراین به پایان برسد به هرحال ممکن است کمی شرایط به ثبات نزدیک شود. اما اگر درگیری ها بیشتر شود چالش ها هم ادامه می یابد.

با این حال تصور بنده این است که با توجه به سرما و با توجه به اینکه آن مناطق هم سردسیر است ماجرای اوکراین خفیف شود. اما اگر این اتفاق رخ ندهد به طور حتم تمامی مواد و انرژی گران خواهد شد و به طور حتم به سمت افزایش قیمت و حتی افزایش تقاضا حرکت خواهیم کرد.

در خصوص بخش دوم سوال تان، بازی هایی که چین بر سر بازار فلزات جهانی در می آورد مقطعی است؛ چرا که دولت چین قانون های درونی را وضع می کند و این قوانین باعث می شود برخی از تولیدکنندگان بر مبنای آن قوانین تصمیماتی را بگیرند اما همه این ها مقطعی است و بعد از حدود دو تا سه ماه با تغییر آیین نامه و تبصره شرایط به حالت قبل بر می گردد.

به طور کلی به نظر بنده موضوعی که بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داده دو موضوع برجام است که تکلیف آن معلوم شد و دیگری بحث تقاضا و قیمت های جهانی است. این دو موضوع است که می تواند در ایران نه تنها بر روی قیمت های فولاد اثرگذار باشد بلکه بر روی سایر مواد اولیه صنایع نیز اثر گذار است.

 

* نحوه عرضه فولاد در بورس را چگونه ارزیابی می کنید چقدر عرضه فولاد از این طریق بر روی قیمت آن اثر گذار است؟

به طور کلی با سیستم عرضه در فولاد مبارکه کاملا مخالف هستم. به نظر می رسد بورس ایران کمی حالت شرط بندی یافته و شفاف نیست. البته اکنون کمی شرایط بهتر شده اما باز هم جای کار وجود دارد و تا زمانی که تقاضا وجود دارد افزایش قیمت را داریم.

همین دیروز ۲ هزار تومان قیمت فولاد مبارکه افزایش یافت اما بورس آن را باطل کرد که این کار خوبی بود. خوشبختانه حرکت به سمت اصلاحات آغاز شده است اما اینکه این اصلاحات تا چه اندازه اثر بخش باشد باید به مرور زمان به آن دست یابیم. اما آنچه که مشخص و قابل لمس بود در این سه ماه اخیر همزمان با افت بازار جهانی قیمت های فولاد مبارکه هم افت کرد. هر چند فکر نمی کردیم اما این اتفاق افتاد. برای مثال ورق سیاه تا ۱۷ هزار تومان هم کاهش یافت در صورتی که در بازار ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

بنده در این سه ماه اخیر سیاست هایی دیدم که همگام با بازار و با موضوعات دولت پیش رفت که می گفتند باید کاهش قیمت داشته باشیم. بنابراین در این سه ماه خوب عمل کردند و نگذاشتند وقتی بازار کاهشی شد رقابت عمیقی در بورس ایجاد شود. در صورتی که در گذشته شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم. در این مدت از عملکرد آن ها راضی هستم و انتظار می رود این روند ادامه یابد.