بر مبنای این گزارش در امسال نرخ هر تن فولاد به مرز ۷۵۰ دلار می‌رسد درحالی‌که در سال گذشته هر تن فولاد به‌طور متوسط با نرخ ۹۵۰ دلار مبادله شد؛ انتظار می‌رود روند کاهش نرخ فولاد در بازار جهانی ادامه یابد و طی فاصله سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی، نرخ هر تن فولاد به مرز ۵۳۵ دلار تقلیل پیدا کند.

به گزارش روزگارمعدن، فیچ در این گزارش با اشاره به این مطلب که پیش‌بینی آنها برای نیمه دوم سال ۲۰۲۱ تحقق پیدا کرد، افزود: «امسال، سال پایان بحران است. به‌تدریج، شاهد کاهش تبعات منفی اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا خواهیم بود و نرخ انواع کالاهای اساسی ازجمله فولاد تنزل پیدا می‌کند.»

وضعیت باثبات در بازار جهانی فولاد

آمارها نشان می‌دهد از فصل آخر سال ۲۰۲۱ نرخ فولاد در بازار امریکا به ثبات رسیده است و انتظار می‌رود این ثبات نسبی تا انتهای نیمه اول سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد. فیچ با اشاره به اینکه سویه اومیکرون باعث شده تا فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف دنیا با اختلال زیادی روبه‌رو شود، تأکید کرد: «درصورتی‌که این سویه جدید باعث ایجاد تعطیلات گسترده در فعالیت‌های اقتصادی شود، به‌تدریج اقتصاد با چالش روبه‌رو می‌شود و پیش‌بینی در مورد نرخ رشد اقتصادی در سال جدید و حتی نرخ کالاهای اساسی تغییر می‌کند. اما با توجه به شرایط فعلی و اطلاعات کنونی اوضاع را می‌توان نسبتا باثبات ارزیابی کرد.»

صنایعی که از نرخ فولاد متأثر می‌شوند

درصورتی‌که نرخ فولاد در بازار جهانی کاهش پیدا کند، نرخ محصولات صنعتی مختلفی که با استفاده از فولاد تولید می‌شوند هم تنزل خواهد یافت که خبر خوبی برای متقاضیان این کالاها است. ازجمله صنایعی که از این وضعیت منتفع می‌شود، صنعت ساختمان است. طی همه‌گیری کرونا هزینه ساخت مسکن در دنیا رشد کرده بود و تقاضا برای آن هم با کاهش همراه بود.