* داده های جدید انتشار کوید ۱۹ و تأثیر آن بر بازار

 

به گزارش ارتان پرس، طبق داده‌ های منتشر شده از کمیسیون ملی بهداشت چین، روز سه‌شنبه ۱۷۱ مورد تایید شده و علامت‌دار کووید – ۱۹ در این کشور ثبت شد، البته باید گفت کانون این ویروس استان هنان می باشد که ۱۰۲ مورد را به خود اختصاص داده است.

در همین حال، لجستیک در شهر بندری اصلی تیانجین چین، یک هفته پس از اینکه مقامات آزمایش انبوه کووید – ۱۹ را در این منطقه مجدداً معرفی کردند، با مشکل مواجه است، که هم فعالیت واردات و هم صادرات را کند می کند.

علاوه بر این، شیوع بیماری در شهر بندری، همراه با تعطیلات آتی سال نو قمری که به طور رسمی از ۳۱ ژانویه آغاز می شود، باعث شد تا کارگران بخش ساخت و ساز زودتر تعطیلات خود را آغاز کنند.

یکی از تحلیلگران صنعت چین در این باره گفت:

«منابع اکنون انتظار دارند که تقاضای مصرف کننده نهایی برای میلگرد در بقیه ماه جاری به سرعت کاهش یابد، که این امر کاهش اخیر قیمت فولاد بلند را تشدید خواهد نمود».

 

* کاهش فعالیت بازار بیلت

 

بر اساس داده‌های موجود، برای واردات بیلت فولادی، وضعیت نامشخص بازار منجر به کاهش علاقه خرید (در ابتدای هفته) شده، اما معاملات متعددی برای بیلت فولادی ۳sp 150 میلی متری کوره بلند (BF) با مبدا اندونزی به قیمت ۶۲۵ – ۶۳۵ دلار در هر تن cfr چین انجام شد.

ارزیابی قیمت fatsmarket برای بیلت فولادی درجه ۳ وارداتی، cfr چین ۶۲۵ تا ۶۳۵ دلار در هر تن در روز سه‌ شنبه بود که از ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار در هر تن در روز جمعه ۵ دلار کاهش یافت.

همچنین، پیشنهادات تازه به قیمت ۶۳۵ دلار در هر تن cfr برای بیلت با مبدا اندونزی در روزهای دوشنبه و سه شنبه شنیده شد و کارخانه های فولاد در سراسر جهان از افزایش شدید هزینه های تولید به دلیل قیمت مواد خام خبر دادند، هرچند، به گفته منابع، حفظ این قیمت ها دشوار خواهد بود.

همچنین، طبق شواهد موجود، علاقه خرید امروز [سه شنبه] کم است و به نظر می‌رسد خریداران در حال حاضر محافظه کارتر خواهند شد زیرا سال نو چینی نزدیک است.

یک منبع وارد کننده محصولات فولادی در این زمینه معتقد است که ۶۲۵ – ۶۳۵ دلار به ازای هر تن cfr چین قیمت قابل اجرا برای واردات بیلت در روز سه شنبه بود.

علاوه بر این، به گفته نماینده یک فولادساز چینی، ۶۳۵ دلار در هر تن cfr چین دیگر برای خریداران “به سختی” قابل استفاده است و اخیراً قیمت محصولات نهایی اندکی کاهش یافته و مردم در حال رفتن به تعطیلات سال نو چینی خود هستند.

همچنین این فولاد ساز چینی اظهار کرد:

«این هفته هیچ معامله ای نشنیده‌ ام و می توان گفت بازار چین دیروز [دوشنبه] سقوط کرد و امروز [سه شنبه] کمی بهبود یافت. البته یکی از منابع فولادساز CIS بر این باور است که بازار بهبود بیشتری خواهد یافت».

سایر فعالیت های فروش انجام شده در اواخر هفته گذشته نیز، شامل حدود ۶۰۰۰۰ تن بیلت هندی ۳sp BF با قیمت حدود ۵۹۶.۵ دلار در هر تن فوب بود. همچنین منابع هزینه حمل و نقل را برای یک محموله ۳۰۰۰۰ تنی از شرق هند به چین ۴۰ تا ۵۰ دلار در هر تن تخمین زدند که کمتر از برآوردهای قبلی است.

در همین زمینه، یک منبع فولادساز هندی روز دوشنبه به Fastmarkets اعلام کرد:

«محموله های آهن خام ۳۰۰۰۰ تنی اکنون از غرب هند به چین با قیمت حدود ۳۰ دلار در هر تن حمل می شوند».

 

* بازگشت فیلیپین برای معاملات محموله های روسی

 

بر اساس اعلام سه منبع عمده بازار به Fastmarkets، یک خریدار بزرگ فیلیپینی در اواخر هفته گذشته محموله ۲۴۰۰۰ تنی بیلت کوره قوس الکتریکی روسیه (EAF) را به قیمت ۶۳۰ دلار در هر تن cfr Cebu خریداری کرد.

در همین حال، یکی از منابع تجاری عمده فیلیپین در این باره معتقد است که این معامله با قیمت ۵۸۵ دلار در هر تن فوب انجام شده و ۶۳۰ دلار در هر تن cfr مانیل بالاترین قیمت ممکن برای بیلت فولاد استاندارد ۵sp (در روز سه‌ شنبه) بوده است.

علاوه بر این، یک منبع تجاری سنگاپوری نیز معتقد است که خریداران فیلیپینی می توانند تا ۶۴۰ دلار به ازای هر تن cfr مانیل برای ۵sp در روز سه شنبه بپردازند، اما سایر منابع بازار مخالفت نموده و اعلام کردند که این مبلغ بسیار زیاد است.

آخرین پیشنهادات برای بیلت ۵sp BF از ویتنام و مالزی با قیمت ۶۶۵ دلار در هر تن cfr مانیل در اواخر هفته گذشته شنیده شد.

به گزارش آرتان پرس، ارزیابی قیمت Fastmarkets نیز برای بیلت فولادی ۵sp استاندارد ۱۲۰ – ۱۵۰mm وارداتی، cfr مانیل در روز سه‌ شنبه ۶۳۰ دلار به ازای هر تن cfr بود که در طول روز تغیری نداشت، اما از ۶۲۵ – ۶۳۰ دلار نسبت به هفته قبل، با کاهش ۵ دلاری در هر تن همراه بود.