سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت در بازار سنگ آهن وارداتی در چین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد از 99 دلار هفته قبل تا حدود 96 دلار هم کاهش یافت ولی تا پایان هفته با رشد بازار فیوچرز به 98.5 دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. افزایش قیمت محصولات فولادی در چین با افزایش امید به بهبود تقاضا موجب رشد بازار سنگ آهن شد. برخی امیدوارند ساخت و ساز در چین در کوتاه مدت بهبودهایی خواهد داشت.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه در ترکیه فعالیت زیادی دیده نشد و قیمت در حدود 350 دلار هر تن سی اف آر باقی ماند. البته قیمت مورد نظر فروشنده های امریکایی به 370 دلار رسیده و اروپایی ها به دنبال 360 تا 365 دلار هر تن سی اف آر هستند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز 5 دلار افت داشته  338 دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 5 دلار افت داشته 385 هر تن سی اف آر شنیده شد.

بیلت
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس کمتر از 5 دلار افت داشته 510 دلار هر تن فوب ثبت شد. در بازار واردات چین بیلت از 475 دلار به 495 تا 503 دلار هر تن سی اف آر رسید. بیلت در بازار داخلی چین نیز 3 دلار رشد داشته 513 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت 535 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که تا 18 دلار افت قیمت هفتگی داشت.  بیلت وارداتی از روسیه در ترکیه از 575 تا 580 دلار به 560 تا 565 دلار هر تن سی اف آر رسید.  بیلت صادراتی ایران نیز به گزارش متال اکسپرت 455 تا 460 دلار هر تن فوب شنیده شد در حالی که هفته قبل 450 تا 460 دلار هر تن فوب بود.
بیلت در بازار ایران

بیلت


فولاد ایران:  شمش به علت بهبود قیمت آهن اسفنجی و انتظار بازار بالا رفت ولی در آخر هفته به علت تعطیلات پیش رو بازار متوقف شد.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از 579 دلار به 573 دلار هر تن فوب کاهش داشت.
میلگرد صادراتی ترکیه 5 دلار رشد داشته به 675  دلار هر تن فوب رسید.  میلگرد در بازار داخلی ترکیه نیز تا 13 دلار بهبود داشته 698 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد  در 990 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 15 یورو افت داشته به 960 یورو هر تن درب کارخانه رسید.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: میلگرد با محدودیت عرضه روبروست تعطیلات اربعین و هفته جاری بازار را محافظه کار کرده ولی بعد از تعطیلات می شود در مورد بازار قضاوت کرد.


تیرآهن

 فولاد ایران: تیرآهن با بازار سازی فعلاً محکم ایستاده باید یک هفته صبر کرد تا عرضه و تقاضای واقعی را دید.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس 20 دلار بالا رفته 560 دلار هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز 584 دلار هر تن فوب شنیده شد که 2 دلار رشد داشت.
در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم تا 5 یورو افت داشته 735 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم در 800 دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز یکشنبه 192500 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 197000 ریال رسید. ورق مبارکه با اتفاقاتی که در هفته گذشته در بورس افتاد نشان داد که نمی خواهد کاهش یابد.


اکسین

فولاد ایران: ورق اکسین به علت مقاومت عرضه کننده ها کمی بالا رفت تقاضای این کالا بسیار ضعیف است و همین امر اجازه بازار سازی را به معدود صاحبان این کالا نمی دهد.

سرد

فولاد ایران: محدودیت عرضه و مقاومت بازار در برابر بورس قیمت ورق سرد را بالا برد ضمن آنکه عرضه هم محدود است.


گالوانیزه

فولاد ایران: ورق گالوانیزه بازار آرامی داشت که نشان از رکود بازار است قیمت نمی تواند کاهش یابد چون به کف خود رسیده و خریدار  هم توان پرداخت قیمت بالاتر را ندارد.

تحلیل هفته
فولاد ایران: بازار جهانی در آرامش است. نفت همچنان در محدوده صد دلار نوسان می کند ولی تلاش های غرب برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه نشان از نگرانی برای بالا رفتن قیمت انرژی دارد. غرب با بالا بردن نرخ بهره تلاش می کند تا تقاضا را آرام کند ولی با افزایش فاصله نرخ بهره امریکا با اروپا و چین، سرمایه ها به امریکا می رود و اروپا و چین با رکود روبرو خواهند شد. تصور عده ای این است که به علت گرانی انرژی کارخانه های اروپا تعطیل می شوند و این فرصت خوبی برای کشور های دیگر برای صادرات فولاد به اروپاست ولی این تصور درست نیست چون تقاضا کاهش یافته و کمتر خواهد شد.
در بازار داخل رکود به آرامی اثرات خود را نشان می دهد اکثر کارخانه ها از موجودی کافی برخوردار نیستند چون بازار با ثبات نیست آنها اعتماد به نفس برای دپو موجودی ندارند در نتیجه رقابت روی خرید مواد اولیه و فروش محصول هر چند کاذب بدون موجودی کافی وجود خواهد داشت. در شرایط فعلی همه سیاست صبر کن و ببین را در پیش گرفته اند محققا این شرایط عمر طولانی نخواهد داشت. با کاهش قیمت نفت و صادرات فولاد محققا قیمت ارز تغییر خواهد کرد که اثر فوری روی قیمت فولاد خواهد گذاشت.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران