سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت آخرین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین تا نزدیکی 124 دلار هر تن سی اف آر  چین رسید که 3 تا 4 دلار رشد هفتگی داشت. نزدیکی تعطیلات سال نو چین و عدم سوددهی واردات اثرات منفی بر بازار داشته و فعالیت آن کمتر شده است ولی در کل بازار سنگ آهن به دلیل امید به بهبود تقاضای چین با کاهش محدودیت های سیاست کووید صفر و اختلالات احتمالی بخش عرضه به دلیل شرایط آب و هوایی برزیل و طوفان های احتمالی در استرالیا و برنامه تعمیرات معادن در سه ماه نخست سال، به آینده قیمت ها خوش بین است.

قراضه

فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه در ترکیه فعالیت بازار کم بود و متوسط قیمت قراضه سنگین افت 15 دلاری داشته به نزدیکی 405 دلار هر تن سی اف آر ترکیه رسید. افزایش قیمت اخیر بازار قراضه خریداران ترکیه را به واردات بیشتر بیلت تشویق نموده است.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز از 376 دلار به 392 دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز  با 23 دلار بهبود نسبت به هفته قبل به 425 دلار هر تن سی اف آر رسید.

بیلت

فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته تا 13 دلار رشد داشته به 553 دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. در بازار واردات چین آخرین قیمت بیلت 518 دلار هر تن سی اف آر بود که تا 18 دلار رشد داشت. در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت هفته گذشته صعودی بود و از 552 دلار به 572 دلار هر تن درب کارخانه بهبود داشت.  
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت تا 15  دلار رشد داشته به 585 دلار هر تن سی اف آر رسید.  
بیلت صادراتی ایران نیز تا 15 دلار رشد داشته 505 دلار هر تن فوب شد.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران: قیمت شمش روند تقریباً ثابتی داشت علت آن مساله نقدینگی نوردکارها و عدم اطمینان به روزهای آینده بود که روی تقاضا تاثیر گذاشت.

مقاطع
فولاد ایران  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس 20 دلار رشد داشته 625 دلار هر تن فوب شد. در بازار داخلی چین در بورس شانگهای نیز قرارداد میلگرد تا 22 دلار بهبود داشته 620 دلار هر تن ثبت شد.
میلگرد صادراتی ترکیه 5 دلار افت داشته به 690 دلار هر تن فوب رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در 945 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد از 745 یورو  به 762.5 یورو هر تن درب کارخانه بهبود داشت.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران قیمت میلگرد ثابت ماند ولی انتظار بازار با توجه به کمبود تولید از روند صعودی صحبت می کند.

تیرآهن

فولاد ایران تیرآهن با بهبود نسبی قیمت روبرو شد مدیریت عرضه ذوب آهن در این روند نقش داشت.

ورق
فولاد ایران  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس تا 75 دلار بهبود داشته 660 دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز  از 605 دلار به 620 دلار هر تن فوب بهبود داشت. در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز ورق گرم تا 25 دلار بهبود داشته 650 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا 10 یورو رشد داشته 710 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 730 دلار هر شورت تن درب کارخانه بود  که تا 10 دلار بهبود داشت.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز یکشنبه 261000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 290000 ریال رسید. با توجه به فراز و فرود عرضه بازار روند صعودی داشت بالا رفتن قیمت اسلب در داخل و خارج در این موج انتظار افزایشی موثر بود.

اکسین

فولاد ایران: بالا رفتن قیمت اسلب، افزایش صادرات اسلب و مدیریت عرضه باعث افزایش قیمت ورق اکسین شد.

کاویان

فولاد ایران به همراه دلایلی که برای ورق مبارکه و اکسین بود قطعی گاز و افت تولید از دلایل افزایش قیمت کاویان بود.

سرد

فولاد ایران: بالا رفتن قیمت در خارج از ایران و کاهش عرضه باعث افزایش قیمت شد.

گالوانیزه
فولاد ایران: افزایش قیمت ورق گرم باعث بالا رفتن قیمت ورق گالوانیزه شد.

تحلیل هفته
فولاد ایران: بازارهای جهانی با تقاضای فصلی چین و هجوم خرید قبل از تعطیلات چین روبرو شد. سنگ آهن بالا رفت و این افزایش تقاضا روی دیگر اقلام هم دیده شد. بازشدن بازار چین همراه با سیاست این دولت در مورد مساله املاک که تا ماه قبل با سکوت روبرو بود این نوید را می دهد که روند تقاضای چین با فراز و فرود دنبال شود ولی رکود جهانی به دنبال آن میتواند روند تقاضا را کند نماید.
در ایران
به دنبال قطع برق کاهش تولید کاملاً محسوس است عدم عرضه اسفنجی باعث کاهش عرضه شمش گردیده طبعاً حجم تولید میلگرد هم روند نزولی گرفته است. سرما نه تنها تولید که جابجایی کالا را نیز به  هم ریخته است. در شرایطی که تقاضا چندان جدی نیست مشکل کمبود نقدینگی هرروز تشدید می شود. در این شرایط سفر رییس بانک مرکزی به قطر و امارات صحبت های مربوط به ارز را تقویت کرده که آیا بالا   می رود یا خیر؟ در این میان به علت قطعی گاز و کمبود شمش شاهد کاهش عرضه های صادراتی شمش بوده‌ایم که محققاً در قیمت شمش برای بازار داخل و نرخ ارز  به علت کاهش صادرات قابل توجه است. صحبت هایی شده که مبنای قیمت دلار نیمایی برای پایه قیمت بورس در نظر گرفته شود یعنی به جای ۳۳ یا ۳۷ هزارتومان ۲۸۵۰۰ تومان مبنای قیمت در بورس باشد. اولاً بخشی از این تفاوت قیمت ارز با افزایش قیمت در بازار صادراتی خنثی می شود و با توجه به کمبود عرضه تفاوت آن در  بازار خارج از بورس دیده خواهد شد. بحث جدی دیگری که بازار را به خود مشغول کرده مساله بودجه سال آینده است بخش های هزینه ای و مالیاتی بودجه افزایش یافته ولی بخش های تولیدی که ارزش افزوده ایجاد می کند مثل بودجه عمرانی مغفول مانده بنابراین بازار اینطور تحلیل  می کند که تمام آورده اش را باید به دولت بدهد تا آن را هزینه کند این ذهنیت برای تولید بسیار مسموم است.
هفته های پیش رو هفته های زورآزمایی سیاست تثبیت قیمت از طرف دولت و واقعیت های بازار است ولی معلوم نیست دولت که خودش باید از صنعت فولاد بهره ببرد چرا آن را در شرایط بسیار مشکل فعلی تحت فشار گذاشته هفته قبل شاهد نامه های کارخانه های بزرگ به وزارت صمت بودیم که از کاهش سود و تولیدشان گفته بودند، فشار برای کاهش قیمت دیگر برای چیست؟ وقتی دولت کالا را در بورس ارزان می فروشد و تولید هم پایین است چه سودی حاصل می شود ؟ شاید تنها راه برون رفت عرضه سلف دو و سه ماهه باشد که آن هم تاثیری در بازار بهمن نخواهد داشت یا دولت می خواهد موجودی انبارها را با قیمت پایین روانه بازار کند که تب بازار را فرو بنشاند. در هرحال بازار در شرایط فعلی کمتر به نرخ های بورس توجه می کند بلکه نگاهش بیشتر به نرخ ارز خواهد بود که نقش دولت در آن کمرنگ تر از بورس است.


بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز

پایگاه خبری فولاد ایران